Sunday, September 14, 2008

SOUND OF MUSIC II

Så har vi gjort det.
Dt var mange som hevdet at vi ikke skulle klare det. Edderkoppens scene er ikke synonymt med fjell og vidder ,som denne musikalen krever.
Maria Arredondo er et ubeskrevet blad som synger fint, men kan hun spille?
Og jeg ; meg selv, som har lovet meg selv at jeg ikke skal gjøre samme stykke to ganger?

Håvard Bratvolds tilbud var likevel fristende, både fordi han er min venn og gjerne ville produsere noe i Norge igjen. Jeg så at det ikke fantes andre scener enn Eddderkoppen, siden Chateu neuf ikke lenger skulle være teaterscene, og Mama Mia skulle til Folketeatret, og derfor startet arbeidet rett og slett praktisk; finne en nær versjon av musikalen med fjell og vidder og frihet inne i en selv.
Håvard og jeg ble enige om å lage en musical-kantante.

John kristian Alsaker (som jeg aldri før har arbeidet med ) var enig, og vår flotte innhyrte musikalske leder var mer villig enn enig at skulle han få sine ti musikere, måtte de plasseres opp etter veggene, borsett fra de mest eksklusive kunne få egne kurver for å bli kjørt opp til sine sidesceneplasser etter ouerturen,og vi fant fort ut at barna igjen er det store hjertet i denne musikalen, så musikalske prøver startet allerede i april, og bl intensivert fra 14.juli. Vi hadde satt oss som mål blant annet å bli kjent med hver enkelts personlighet.Til det musikalsk sangelige hentet vi in vår mann fra Stockholm Torbjørn Neiman, et petimeter av en korsanglærer.
Bortsett fra ham var hele teamet norsk og nytt og ikke samjobbet fra før,

To inspisienter hvorav en cuer,Ola lysdesigner og Eiriklyd,Roy Bjerke (trollmannen, trylleren, artisten ) som teknisk leder ,oppfinnsom, vennlig,og aldri trett(og som tilog med kom med Dobbermannnen sin da vi trengte en hund i flukten/finalen) og Roys tre teknsiske stagehands. En påkleder, en i sminken,og noen flere ble det vel ikke plass til bak og på Edderkoppens scene.
Takk alle for en fantstisk slitsom tid, men med et felles mål om at dette skal vi få til.
En spesiell takk til barna, for deres innsats,og ikke minst for at jeg er blitt kjent med dere.Håper dere får en morsom tid,og at dette kan være et godt minne for resten av livet.

Og så premieren med tyve minutters applaus, Snøværet i sluttscene kom først dagen etter,men ellers var det meste på plass,og vi fikk en rettferdig uttelling for dette store arbeidet,som ble møtt med smellkyssss og ros og blomsterhav og glede fra alle kanter på veien ut gjennom den menneskefylte,pakkede lobbyen.

Og Maria, gratulerer. Du ble en strålende Maria. Selv Vg sier det. Selv om du vet hva jeg mener om aviser.

No comments: