Saturday, January 16, 2010

ET JUNGELEVENTYR


Det har vært travelt.Bjarte ville ha familieforestilling av Kiplings Jungelboken,og jeg fant ikke riktig ut av at noen av dramatiseringene som forelå var det jeg var på jakt etter. Så da var det nærliggende for Bjarte å spørre teatrets egen komediant og og komedieskriver Vidar Magnussen om å samarbeide med meg etter hvilket opplegg jeg ønsket meg.
Og jeg ønsket meg en historie hvor Mowgli selv var fienden i sin egen historie, det vil si : ikke Mowgli selv, men hans flokk ,som han må føres tilbake til: Mennesket. Som med sin nedhugging av regnskogen og inngripen i faunaen er vår tids største trussel.
Men jeg ønsket meg også et jungelliv som Kipling har vært inspirator for i flere generasjoner,og ikke minst man kjenner fra Walt Disneys.En vidunderlige tegnefilm som alle barn og voksne elsker.
Derfor måtte dette fortelles i en salgs scenisk animasjonsinspirert utgave,fargerikt og stort.
Med like mye humor til de voksne som til barna ,og med den røde tråden av ærefrykt for alt- liv.
Det var akkurat det Bjarte Hjelmeland med sitt mannskap på DNS lot meg få lov å gjøre.
Til det trengte jeg de beste i den slags teater Hans Petter Harboe tegnet en foranderlig jungel
og vidinderlige Lisbeth Narud gjorde alle figurene i dette universet hvor Vidar Magnussen s frodige unike og absurde humor utfoldet seg ,og hvor flere besynderlige figurer kom til.Vi fikk smykke oss med et ungt, teatersport- drevent ensemble av komedianter,og vi gjorde et lykkelig grep ved å ta med oss breakdanceruppa Absence som utgjorde det koreografiske mangfoldet av nattdyr, sommerfugle, gamsbukker, salamandere ,aper og andre utfyllende ,bevegelige skapninger.
Hele teaterbygget jobbet samarbeidsvillig og inspirert for å få dette til. Vi forsto alle at vi var i ferd med å lage en hybrid, et helt nytt teateruttrykk,og vi var alle spente på mottagelsen.
Og mottagelsen kjentes som en seier.Publikum bar oss fram fra første prøveforestilling til en kokende ,leende ,lykkelig premiere hvor barn på to hoppet takten,mens bestemødre falt av stolene.
Dagen etter belønnet avisene oss med sekser,scenisk triumf, unik humorforestilling, komisuksess osv
Det var en opplevelse å få gjøre dette, gjennomføre dette,gi det bort og få så mye tilbake

No comments: