Friday, August 31, 2007

Sound of Music II

Som jeg nevner mange ganger for de som har lest hjemmesidene mine,synes jeg at det aldri er morsomt å gjøre et teaterstykke to ganger.På en måte har jeg da laget min versjon av det, og det er vanskelig å ikke falle i "gamle synder" og det blir ofte lite tilfredsstillende for både meg og ikke minst skuespillerne jeg skal ha med meg i versjon to.

Jeg har likevel sagt ja til å gjøre Sound of Music som jeg gjorde med Carola og Tommy Kørberg i Stockholm ,og som var en enorm presse og publikumssuksess for tretten år siden. En del av grunnen er at produsentens tilbud er å gjøre den på en liten scene som Edderkoppen, og også jeg mener det vil være interessant å tenke hele musikalen i mindre scenisk format,hvor kanskje musikken og historien skal kunne komme nærmere publikum på en måte.
For denne historien tåler alle slags parodier og likevel overlever den, det er en historie om sanne verdier som å tørre å trosse vansklighetene i livet og å stå for det du tror på. Det er dessuten et sant dokument om en ung novise som kom til en enkemann,sjøkaptinen von Trapp og hans syv barn, og fant en mening med livet både for seg selv,ham og barna med en bakgrunn av nazismens gryende oppvåkning i Østerike før 2.verdenskrig.
Den har en ikke for påtagelig skikkelig moral som jeg tror publikum anekterer,og derfor er denne musicalen så kjær hos et stort publikum(stor suksess i London akkurat nå)
Det er en bra kontrast til mye av det som skrives i dag og det er bra fortelling som hele familien kan se. Jeg tror den tåler tidens tann ennå, ikke minst med alle sine flotte sangnummer, og standaren ble i sin tid satt med en fabelaktig Julie Andrews i rollen som Maria.

Og neste høst er det altså oss, Maria Arredondo følger i Sissel Kyrkjebøes og Carolas fotspor og er helt moden debutant som vi gir full tillitt i rollen som Maria og opp mot henne i vår versjon står en trygg skuespiller Bjørn Skagestad som von Trapp.
Dette skrevet allerede nå,siden VG og flere aviser har fått tak i nyheten. Det er vel et år til premieren, så først blir det nå Chicago og Ibsen,mens tanken om en ny versjon av Sound of Music, en Sound of Music II så å si, skal få lov å modnes. Jeg kommer nok tilbake til det

No comments: